۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۷
کانستیتوشن هیل، زندان بزرگان

کانستیتوشن هیل موزه ای زنده است که داستان تحقق دموکراسی در آفریقای‌جنوبی را روایت می کند. این موزه یک قلعه نظامی و زندانی قدیمی است که گواهی بر گذشته آشفته آفریقای‌جنوبی بوده و امروز محل دادگاه قانون اساسی این کشور است که از حقوق همه شهروندان حمایت می کند.

کانستیتوشن هیل موزه ای زنده است که داستان تحقق دموکراسی در آفریقای‌جنوبی را روایت می کند. این موزه یک قلعه نظامی و زندانی قدیمی است که گواهی بر گذشته آشفته آفریقای‌جنوبی بوده و امروز محل دادگاه قانون اساسی این کشور است که از حقوق همه شهروندان حمایت می کند.

در آفریقای جنوبی، شاید هیچ زندان دیگری مانند این وجود نداشته باشد که تا این حد، تعداد زیادی از مردان و زنان مشهور در جهان را در میان دیوارهای بلند خود محبوس نگه داشته باشد. در میان این افراد، می توان به نلسون ماندلا، مهاتما گاندی، جو اسلوو[۲] ، آلبرتینا سیسولو[۳] ،   وینی مادیکیزیلا-ماندلا[۴] و فاطیما میر[۵] اشاره کرد. همه این افراد مدتی را در این زندان سپری کرده اند. در طول تاریخ ۱۰۰ ساله خود، این زندان دهها هزار نفر از مردم عادی را نیز در خود محبوس کرده است: زنان و مردان از هر نژاد، مذهب، سن و عقیده سیاسی، بومی و مهاجر، همه و همه، حتی نخبگان جامعه. به همین دلیل است که این زندان نقش مهمی در تاریخ آفریقای جنوبی بازی کرده است.

کانستیتوشن هیل محل تلاقی تضادها نیز است: بی عدالتی و عدالت، ظلم و رهایی. وجود این زندان گواهی بر اهمیت حفظ مکان های قساوت و شرارت برای آیندگان و همچنین بازآفرینی آنها است تا آنها آن چه در گذشته بر این کشور و مردم آزادی خواه آن گذشته است را بهتر درک کنند.

این زندان در خیابان ۱۱ کوتسه در برامفونتین، ژوهانسبورگ، نزدیک انتهای غربی حومه هیلبرو واقع شده است[۶] . کانستیتوشن هیل مقر دادگاه قانون اساسی آفریقای جنوبی است.

در گذشته، قلعه ای در این محل وجود داشت که بعدها به عنوان زندان مورد استفاده قرار گرفت. مجموعه زندان قلعه قدیمی[۷] به شماره چهار[۸] معروف است. زندان اصلی برای اسکان زندانیان سفیدپوست مرد در سال ۱۸۹۲ ساخته شده است. قلعه قدیمی توسط پل کروگر[۹] از سال ۱۸۹۶ تا ۱۸۹۹ در اطراف این زندان ساخته شد تا جمهوری آفریقای جنوبی را در برابر خطر حمله انگلیس محافظت کند. بعدها، رهبران نظامی بوئر جنگ انگلیس و بوئر[۱۰] توسط انگلیس ها در اینجا زندانی شدند.

زندان قلعه قدیمی بعدها گسترش یافت و شامل سلول‌های "بومیان"، به نام بخش ۴ و بخش ۵ شد و در سال ۱۹۰۷، بخش زنان[۱۱] به آن اضافه شد. در دهه ۱۹۲۰، بخشی نیز برای زندانیان در انتظار محاکمه ساخته شد. هم فعالان سیاسی مخالف آپارتاید و هم جنایتکاران عادی در زندان محبوس بودند. کارگران سفیدپوست معدن نیز که در سال‌های ۱۹۰۷، ۱۹۱۳ و ۱۹۲۲ اعتصاب کردند، مدتی را در این زندان به سر بردند. در دوران آپارتاید، مجموعه زندان به بازداشتگاهی برای مخالفان سیاسی مخالف آپارتاید و کارگران معدن اعتصابی، و کسانی که به سادگی قوانین مصوب آن زمان را نقض می کردند، تبدیل شد. مهاتما گاندی در سال ۱۹۰۶ در اینجا زندانی شد. برام فیشر[۱۲] ، آلبرت لوتولی[۱۳] و رابرت سوبوکوه[۱۴] از دیگر زندانیان معروف آن بودند. با به شهرت رسیدن این زندان به خاطر محبوس کردن این تعداد افراد مشهور، این مکان به عنوان جزیره روبن ژوهانسبورگ[۱۵] نیز شناخته می شود. این زندان تا سال ۱۹۸۳ که تعطیل شد، محل نگهداری از زندانیان بود.

فعالان سیاسی که در انتظار محاکمه خود بودند، معمولا به صورت زندانی در اینجا نگه داشته می شدند و سپس برای گذراندن دوران محکومیت خود به جزیره روبن یا پرتوریا منتقل می شدند. در سال ۱۹۶۴، قلعه قدیمی به عنوان یک بنای یادبود ملی اعلام شد، اگرچه تا سال ۱۹۸۷، به عنوان یک زندان فعال همچنان مورد استفاده قرار گرفت، پس از آن، به خاطر سهل انگاری و خرابکاری، ساختمان‌ها و محوطه آن دچار خرابی و ویرانی شد. در سال ۲۰۰۴، کانستیتوشن هیل درهای خود را به عنوان یک موزه بر روی بازدیدکنندگان باز کرد، و تورهایی برای بازدید از سه موزه زندان برگزار شد: شماره چهار، بخش زنان و قلعه قدیمی. این مکان محل استقرار دادگاه قانون اساسی آفریقای جنوبی نیز است که مجموعه ای از ۲۰۰ اثر هنری مربوط به آفریقای جنوبی را نیز در معرض دید همگان قرار داده است.

منبع:

https://www.constitutionhill.org.za


[۱] Constitution Hill

[۲] Joe Slovo

[۳] Albertina Sisulu

[۴] Winnie Madikizela-Mandela

[۵] Fatima Meer

[۶] ۱۱ Kotze Street in Braamfontein, Johannesburg near the western end of the suburb of Hillbrow

[۷] Old Fort

[۸] Number Four

[۹] Paul Kruger

[۱۰] Anglo-Boer War

[۱۱] Women's Gaol

[۱۲] Bram Fischer

[۱۳] Albert Lutuli

[۱۴] Robert Sobukwe

[۱۵] The Robben Island of Johannesburg

کد خبر 7184

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =